Bellyboot vissen

BB-dag afgelast wegens het rotweer: We bleven echter niet thuis en zochten naar een alternatief.

• bellyboot vissen baars

De bellyboatdag werd afgeblazen wegens het noodweer. De wind zou het bijna onmogelijk maken om op het grote water te gaan vissen en voor de 2 begeleidende boten zou de vrieskou een probleem kunnen vormen bij het trailleren. Een wijze en terechte keuze van Sven dus om het geheel op een andere keer te laten doorgaan.

Ons vader, Rob en ik besloten toch te water te gaan. Hetzelfde plasje langs de rivier als 2 weken geleden werd gekozen omdat het er niet erg groot is en dus niet te windgevoelig, maar ook omdat we er bijna vangstgarantie hebben. Dit laatste is wel leuk met zo een rotweer.

De nacht was hard, omstreeks 22u30 tussen de lakens, om 1 uur het zoontje wat wakker was en pas omstreeks 2u15 verder geslapen, dan om 4u15 telefoon van mijn pa die afbelde wegens rugklachten en om 5 uur ging de wekker af. Ik was nog wat suf en belde naar Rob dat ik hem om 6 uur zou oppikken. Het had gevroren en toen ik vertrok begon het net met regenen, de rit vroeg de nodige concentratie maar alles verliep volgens planning. Ondereg wat eten opgehaald in het tankstation en voor we het wisten waren we onze bootjes aan het optuigen.

• bellyboot klaar

Het grasveld waar we door moesten was her en der nog bedekt onder een klein ijslaagje. Toch viel de temperatuur reuze mee na de wandeling.

• belly boat wandeling

We begonnen enthousiast te vissen, maar eigenlijk bleven aanbeten langer uit dan vorige keer. We hielden een diepte aan van 9 à 10 meter maar hierop lagen ze deze keer niet. De glasoogjes waren verhuist naar ondiepere oorden en Rob was de eerste die 1 mocht wegpikken. Hij was de pineut want wie eerst vangt trakteert op het einde van de dag op een frisse pint. Het visje kon de fel gele seashad niet weerstaan.

• bellyboat snoekbaars

Ook ik mocht hierna vis aan de tand voelen. Het kleine cullpritje bracht uitkomst voor mij. Na enige “volharding” vingen we vis naast de ‘Volharding’.

• snoekbaars belly boat

De tijd gleed voorbij een vele aanbeetjes dienden zich aan. Toen het middaguur geslagen had besloot ik aan Rob voor te stellen om te verkassen. We hadden nu beiden rond de 10 visjes , allemaal van zeer klein formaat en de wind begon te beuken. Ik stelde voor om naar een klein haventje te gaan hopend op grote vis. Als we snel beslisten hadden we na de lunch en een fikse rit nog 2u30 tijd om te vissen en dat moest genoeg zijn voor een forse vis.

De Soep, koffie en koffiekoeken sterkten ons weer aan en sneller als verwacht lagen we op de volgende stek. De regen was inmiddels iets geminderd en het vertrouwen was groot. We wisten dat we niet veel gingen vangen maar toch geloofden we in kapitale vissen.

Heel snel was het raak voor mij ik liet 2 keer na mekaar zakken naast een boot en er diende zich vis aan. Een baars van 44cm en een van 45cm konden de nieuwe AA-shad op 7 gram niet weerstaan.

• baars visen bellyboot
  • bellyboot baars vissen

We visten secuur verder de haven uit en ik mocht nog een zestiger snoekbaars op de teller schrijven. Deze was gevallen voor de turbotwister op een 5-gram’s kopje. Ik koos voor deze lichte kopjes om mezelf te verplichten van zeer traag te vissen.

• bellyboat vissen snoekbaars

We peuterden nog anderhalf uur verder. Door het barre weer viel de avond snel . We hebben geen aanbeet meer gehad.

Onderweg naar huis genoten we van een welverdiende Westmalle. Achteraf gezien ben ik blij dat we verkast zijn want op de eerste stek was de kans klein dat we zulke mooie vissen gingen vangen.

Ik kijk weer uit naar volgende visdag. Ik denk weer met de BB maar waar zal van het weer afhangen.

Groeten,

Heb je nog een vraag over dit artikel?