Polder snoek

Polder snoek na de vorst.

• Polder snoek stekken

Gisteren, na een periode van vorst, eindelijk nog eens achter de snoeken aan kunnen gaan samen met Luc. De harde wind hield ons uit de boot en ‘dwong’ ons richting de polder. Na het smeltwater van de sneeuw van voorbije weken, samen met een hele week hevige regenval, was het nog maar zeer de vraag of dit goed zou aflopen...

De eerste stek die we aandeden leek alles nog vrij normaal. Het betreft een soort omwalling, waar een poldervaartje in uitloopt. Mijn keuze viel specifiek op deze stek, omdat ik weet dat ook als het hard regent hier meestal wel redelijk helder is daar het grootste stuk van dit water doodloopt. Het is er gemiddeld een 1 a 1,5m diep, en het staat er in de zomer vol plompen. Ideaal dus in feite, en dit bleek ook. Voor de middag vingen we er 3 snoeken, en kregen nog enkele aanbeten.

• snoek stekken in de polder

’S middags hadden we heel de stek secuur uitgevist, en begaven we ons naar een ander stuk. Daar aangekomen konden we onze ogen niet geloven. Het water zag er bruin en stroomde hard, wat op zich niet verkeerd is, maar het lag er vol met dode vissen. Slachtoffers van de vorst. Het was om een oog uit te schreeuwen. Grote karpers, brasems, snoeken, zeelten, palingen,... écht te triest voor woorden. We visten er even, maar hadden er geen vertrouwen in. We zijn dan nog enkele andere sloten gaan bekijken maar overal hetzelfde liedje.

• dode vissen in de polder

Uiteindelijk zijn we dan na de middag nog naar een wat bredere en diepere sloot geweest. Echt een super mooie stek die wel oneindig in het weiland lijkt door te lopen. Ook daar stroomde het als een gekkenhuis en had het water de kleur van koffie. We dachten dat daar de vissen wat meer gespaard waren gebleven, doordat het iets dieper was. Maar ook daar dreef het vol kadavers. Mogelijks kwamen deze wel door de stroming van verder gelegen, ondiepere grachten. Toch konden we nog 2 vissen bijvangen en kregen nog enkele aanbeten, waar we gezien de omstandigheden meer dan tevreden mee waren.

• polder snoek stekken
  • snoeken in de polder

Vistechnieken

Als de polders er zo ‘snelstromend’ bijliggen passen we onze visserij en aasjes wel een beetje aan. Normaal ben ik nogal van de trage visserij in de polders. Ik gebruik dan ook graag jerkbaitjes, swimbaitjes en grotere onverzwaarde shads. Deze kan je dan ook even laten stilhangen, wat vaak dodelijk is om de polder rakkers gek te maken. Dit alles heeft naar mijn mening weinig zin als het hard stroomt. Een plug zou eventueel kunnen, maar deze zijn ook niet echt gecontroleerd te vissen, het verschil tussen stroom-op of stroom-af is namelijk te groot. Vis je stroom mee binnen krijg je uw plug niet op diepte, en stroom-op zal ze door de waterdruk te diep duiken. Eender hoe je inwerpt, naar links, rechts of dwars op de oever, je aas zal sowieso tijdens het binnenvissen meegenomen worden door de stroming.

• polder snoek
  • polder snoek vangen

In deze omstandigheden vind ik een shad op een lichte loodkop best inzetbaar. Je kan de zwemdiepte eenvoudig aanpassen door je inhaalsnelheid te veranderen. Ik monteer graag een spinnerbladje ervoor, dat zorgt voor extra attractie in het troebele water. De kleur mag gerust opvallen. Inhaalsnelheid mag sneller zijn dan onder normale omstandigheden. De vissen weten het wel; als je in harde stroming iets wil pakken mag je niet twijfelen! De aanbeten liegen er dan ook meestal niet om! Zo had ik alle actie op een Sizmic medium toad met spinnerbladje, en Luc op een relax shad van 10cm beiden op een loodkop van 7gram.

• polder snoek vissen

Het was een bewogen dag, waar onze magen met momenten omkeerde van de taferelen die we zagen, maar de 5 snoeken die we samen vingen stemde ons toch enigszins tevreden!

Het snoek aas van de dag

Sizmic medium toad

• Sizmic medium toad

Snkgrt,
Nico Molkens

Heb je nog een vraag over dit artikel?