Roofvissen in de zomer

Rivierfun

• in de zomer roofvissen

Gisteren stond na lange tijd eindelijk nog eens een visdagje met Marc ingepland. De laatste tijd vissen we niet zo veel meer samen als vroeger, maar de dagen die we vissen staan meestal garant voor veel plezier en vaak goede vangsten, of op zijn minst een verassing. Vorige visdag samen ving Marc nog zijn PR baars; 54cm! Zou het ons ook nu weer lukken? We hadden op tijd afgesproken en stonden dan ook al bij het krieken van de dag aan het water. Er werd een warme windstille dag voorspeld, en dan zijn de ochtend uurtjes vaak best, dus deze wilden we zeker ten volle benutten.

• roofvissen in de zomer

Nagenoeg altijd is er stroming, wat maakt dat er wat meer zuurstof in het water is wat de vissen aantrekt met deze warme omstandigheden. Gezien de stroming zijn de vissen bijna altijd in beweging, en hebben dan ook met regelmaat voedsel nodig. De natuur dwingt hen hier dus om niet passief te zijn, ook niet als het warm is. Bijkomend voordeel van de stroming is dat de vissen niet kunnen twijfelen bij een aanbeet, als er zich iets aandient is het of erop knallen, of het is weg. Ook het feit dat het water er wat troebeler is, is zeker niet verkeerd, het maakt de vissen wat minder schuw.

• snoekbaars vissen in de zomer

Als aanpak kozen we ervoor om eerst het ondiepe te bevissen ’s morgens, langs de kanten staan er hier en daar wel wat planten, tot aan de talud, en deze zone tot een meter of 3 zouden we aanpakken. Vrij snel wist Marc een snoekbaars een oor aan te naaien met zijn diep duikend plugje. Eenknallertje van formaat en ideaal om werpend de zone tot een meter of 3 aan te pakken.

• snoekvissen in de zomer

Nog dezelfde drift gebeurde het onwaarschijnlijke, we visten wel vol verwachting, maar hier hadden we zelfs niet durven op hopen. Plots hoor ik Marc zeggen, shit, ik hang vast. Je kent het wel dan he, snuk-snuk met het hengeltje, wat zwiepen, eens achteruit trekken. Niets gebeurd, en intussen driften we met de boot naar de plaats van het ‘onheil’. Dan voelt Marc lichte beweging, en vermoed dat hij in een leglijn terechtgekomen is. Vorige keer haalden ze hier ook zo een strooptuig boven met een flinke snoekbaars eraan, dewelke gelukkig intact kon terug gezet worden. Maar, dit was niet het geval, plots schiet de lijn wat vooruit naar de kant toe, om vervolgens zachtjes er van door te gaan, en enkele meters lijn lopen gestaag van de slip. Gezien dat dit niet echt bruut ging, dacht ik dat het wel eens een meerval kon zijn. Maar dit was niet het geval!

• metersnoeken vangen

Marc bleef kalm, en wist met zijn toch wel lichte hengeltje (St.Croix Legend Tournament Split Shot) de dril vrij snel in zijn voordeel om te buigen. Als de vis in het oppervlakte kwam, dacht ik al dat het wel eens zijn PR kon zijn! Klein probleem was nog dat het plugje net aan de buitenkant van zijn lip zat, en dat de onderlijn een keer om zijn bek en rond het plugje geslagen was. Geen probleem maat, die pak wel even voor je uit het water! Zo gezegd zo gedaan, en met zo’n bak mist Molkens zelden.

• vangen metersnoek

Vlug enkele foto’s, meten en terug met die schoonheid.

• metersnoeken vangen
  • metersnoeken vissen op

Na haar even ondersteund te hebben schoot deze beauty ervan door. 123cm pure kracht duikt de diepte in! Het water was 21°, en daarom vissen we momenteel niet gericht op snoek maar je ziet uitsluiten kan je het niet. De dril was kort, en het onthaken en terugzetten ging ook super snel dus deze vis zal hier zeker geen problemen van ondervinden. Dat er op de rivier wat meer zuurstof is maakt dat de vissen ook sneller recupereren. Zo… een goed half uurtje bezig en de dag was alweer geslaagd. Even zitten we gewoon wat rond te dobberen, om te genieten van het moment. Marc beseft het op dat moment nog niet zo goed maar geniet met volle teugen!

• roofvissen

Intussen zagen we dat andere vissers wel redelijk goed snoekbaars vingen verticaal. Er waren boten bij die al 10 vissen hadden op dat moment. Meer aantallen dan wij, maar dit deerde ons niet. We kozen voor onze aanpak, en dat werd beloond met een super vis, wat is er mooier dan dat? We visten nog een tijdje door in de kant maar dit bracht niet het gewenste resultaat. Mede met het feit dat de bewolking inmiddels plaats had gemaakt voor een felle zon deed ons dan ook maar besluiten om iets dieper te gaan vissen, verticaal en werpend. Hoe dan ook, voor ons was de dag meer dan geslaagd, wat er bij zou komen was bonus.

• snoekbaars vangen

Vrij snel wist Marc enkele snoekbaarsjes aan hun lip te trekken, maar echt los liep het niet. Bij mij bleef de actie beperkt tot het missen van enkele aanbeten, en het lossen van enkele vissen op half water. Misschien speelde snoekmans nog door mijn gedachten en was ik daarom niet écht scherp.
’S Middags namen we volgens traditie even de tijd om wat te eten en een dutje te doen. Velen snappen dit niet… ze weten niet wat ze missen. Voor ons maakt dit deel uit van de beleving van een visdag en we hoeven echt niet de laatste vis te vangen hoor.
Na de ‘pauze’ probeerde ik me er  nog maar eens tegen te zetten. Net voor we even stopten kregen we geen actie meer, dus we zochten naar iets om de boel te forceren. Vaak hoor ik bij de Kock van het vissen ‘op snelheid’, een techniek waar sommigen lyrisch kunnen over vertellen. En, warempel het werkte, het was even zoeken naar de ideale shad en dat was die moment de Fishkix Jiver shad. Met regelmaat kreeg ik snoeiharde aanbeten, terwijl Marc al zijn shads er aan hing en helemaal niets actie had!

• snoekbaarzen

Ik kreeg al snel streken en wisselde van kleur, maar de Fishkix Jiver was het gewoon.

• roofvis kunstaas
  • snoekbaarzen vangen
  • shads snoeksbaars

Jammer genoeg was het formaat van vissen niet te groot, maar de aanbeten maakten alles goed; echt niet normaal hoe die kleine rakkers erop beuken. De shad zat vaak helemaal binnen. We vangen nog een stuk of 12 snoekbaarzen bij, en daar waren we blij mee.

• snoekbaars shads
  • op rivier vissen

Tekst12:

Dus, of het ons weer zou lukken…? Ik denk het wel, het was andermaal een dagje voor in de boeken met een mooi PR voor Marc. Echt een fijne visser met zijn Culprit schaartje. Als je dat allemaal hebt…
Helemaal choco van de lange dag en het warme weer rijden we tevreden naar huis, en stoppen onderweg nog voor een frietje. De dag wordt geëvalueerd en nieuwe plannen zijn alweer gemaakt. Top was het!

Sn-b-grt,

Heb je nog een vraag over dit artikel?