Snoekbaarzen

Vissen vanaf de kant

• snoekbaarzen vanaf de kant

Voor vorige dinsdag werd ik uitgenodigd door Peter om een dagje mee op snoekbaars te gaan vissen, vanaf de kant van de rivier. Dit is niet de meest makkelijke manier van vissen, er komt wel wat techniek bij kijken, en daarom was ik direct geïnteresseerd. Peter beheerst de visserij vanaf de kant als geen ander, en ik verwachtte dan ook veel bij te leren, en stelde dit zelfs als doel boven het resultaat. Hier een verslagje van deze dag; technisch snoekbaarzen door de bril van een snoekvisser.

’S Morgens op het gemakje vertrokken, volgens Peter moesten we toch pas tegen 10u ter plekke zijn. Vond ik op zich al vreemd, een visdag die zo laat begint, maar het werd mij vlug duidelijk. Bij het snoekbaarzen vanaf de kant van de rivier is de stroming en het getij bepalend, en dit was de reden. Rond 10u zou de stroming keren, ideaal om op een bepaalde stek te vissen. Eenmaal aangekomen (na een stuk of 100km file) begroetten we Ron Van Wijk, een maatje van Peter dewelke ons zou vervoegen. Samen een lekker bakje koffie gedronken, hengels opgetuigd en we konden aan slag. Na wat klauterwerk over stenen blokken stonden we langs een snel stromende rivier, en meteen was Molkens even de draad kwijt natuurlijk, letterlijk en figuurlijk.

• snoekbaars visstek

De visserij op snoekbaars vanaf de kant, valt of staat met controle over shad met loodkop. Dit is in het begin wel even wennen, en elke fout wordt onmiddellijk afgestraft; ze resulteert onvermijdelijk in het verlies van een shad. Ik zag de mannen van start gaan met een 10gr loodkop, en monteerde dit dan ook. De eerst 3 worpen kreeg ik niet echt voeling met de bodem. De 4e worp wel… shad geparkeerd! Na wat oefenen lukte me het wel, maar opperste concentratie bleek een vereiste.
Op een bepaald moment smeet ik in terwijl Peter langs me stond. Het moment dat mijn shad het water raakte zei hij: “‘dat gaat fout, dat zie je zo wel…’ en inderdaad, toen ik de bodem voelde en wou beginnen met binnen vissen , hing ik meteen vast. De reden daarvoor was dat ik mijn shad niet gecontroleerd liet afzinken. “Als je inwerpt, dan klik je best meteen je molen dicht en laat je de shad, gecontroleerd door je hengel, afzinken… zo hoort dat!”

• vanaf de kant snoekbaarzen

Dankzij de goede tips keeg ik gaandeweg toch wat gevoel en vertrouwen in de zaak. Dit werd beloond met enkele mooie en sterke snoekbaarzen. De aanbeten op een zo snel stromend water zijn écht crimineel hard, en de snoekbaarzen vechten voor wat ze waard zijn. Bij de eerste snoekbaars die ik haakte dacht ik al meteen dat ik een 70+ stond te drillen. Er kwam echter een snoekbaars boven van net in de 50, om maar aan te geven hoe sterk ze wel zijn…

• vissen op snoekbaars

Omdat Peter als geen ander weet welk materiaal je nodig hebt voor de visserij op snoekbaars vanaf de kant, had hij voor een doosje met shads gezorgd. Ik vroeg hem om even te overlopen wat er in het doosje zit. "Het is niet van belang om bakken vol kunstaas mee te slepen, beter heb je één doos bij waarmee je alle omstandigheden de baas kan." Qua loodkoppen zag ik voornamelijk 3 maten; 7, 10 en 14gr. Verder kan je de shads voornamelijk opdelen in 3 soorten, schoepstaart, vorkstaart en slugs.
Verder koos Peter ervoor om enkele vertrouwde shads mee te nemen; de kleine Culprit, de Benn’s slugjes en de Bass Assasin swimbait, moest voor het nodige vertrouwen zorgen, mocht het moeilijk worden. Daarnaast had Peter ook enkele nieuwe dingen meegebracht om uit te proberen, en die bleken goud waard. De meeste vissen vingen we op dit nieuwe kunstaas. Het betrof de Illex Dagger Minnow (zie foto, het groene shadje waarvan het staartje precies ondersteboven staat), de Lunker City swimfish, en de shads van Keitech. Deze laatste twee hebben een ongelofelijk mooie flankende actie en lenen zich dan ook perfect het snoekbaarzen vanaf de kant van de rivier.

• snoekbaars shad met loodkop
  • snoekbaarzen met de shad
  • shad illex dagger minnow
  • shad met loodkop snoekbaars

Gestuurd door het plannetje dat Peter, rekening houdend met de stroming had opgesteld , deden we enkele visstekken aan. Her en der konden we meerdere snoekbaarzen vangen. Als ik mijn 2 kompanen mag geloven waren de snoekbaarzen niet echt wild. We moesten echt wel werken om ze te vangen.

• snoekbaars vissen
  • met de shad snoekbaarzen
  • snoekbaars met de shad
  • baars vanaf de kant

Ik amuseerde me intussen te pletter, en vergaarde alle mogelijke tips en informatie. Ondertussen liep het stilaan tegen de avond, en kwam het moment waarop de stroming terug zou keren. Ron wist nog wel een leuke visstek voor dit moment en we besloten dan ook om daar onmiddellijk heen te rijden. Het betrof een visstek aan een brug, met enkele palen en een zij arm met een haventje, kortom een boel kunstwerken en obstakels bij elkaar. De bodem is er schoner, er liggen minder stenen. Ik had stiekem een dropshot hengeltje meegesmokkeld, en dit was er blijkbaar de perfecte stek voor. Terwijl Peter en Ron aanvankelijk met shads bleven door vissen had ik beduidend meer actie. Dropshot vissen werkte op deze stek blijbaar beter; worp na worp kreeg ik aanbeten.

• snoekbaars vanaf de kant

Ondertussen werdt het donker. We deden nog één visstek aan, de plaats waar we ’s morgens Ron zijn auto achterlieten. Ron en Peter vingen elk nog een kleine snoekbaars, ik niets meer. Maar dat kon de pret niet meer bederven, mijn dag was intussen al meer dan geslaagd! Niet tegenstaande dat het volgens mijn maten een taaie dag was, konden we samen toch 25 snoekbaarzen vangen, wat naar mijn mening toch geen slecht resultaat is. Toen het pikke donker was hielden we ermee op, en had Ron nog een verassing in petto… 3 frisse trapisten toverde hij zomaar uit zijn wagen. Een perfecte afsluiter van een mooie dag snoekbaars vissen vanaf de kant!

• lekker na het snoekbaarzen

Sn(b)grt,

Heb je nog een vraag over dit artikel?