Snoekvissen in de polder

Groot spektakel in kleine polder watertjes.

• polder snoek kunstaas

Het was al langer afgesproken met Frank, met Allerheiligen zou het kerkhof plaats moeten maken voor het vissen. We wisten nog niet wat, maar lieten het weer bepalende factor zijn. Frank had de week ervoor mooie vangsten gedaan in de polder en met het winderige herfstweer dat ze gaven leek het een goede optie om te gaan polderen. Ikzelf heb niet zoveel ervaring in de poldervisserij en kwam er nog eens bij dat ik die dag niet in het bezit was van een wagen. Frank werd dus gids en chauffeur van de dag. We spraken ’s morgens om 7 uur af in Wommelgem en na nog wat extra gerief in Frank zijn viswagen geladen te hebben karden we richting Rotterdam. De rit viel een beetje tegen want waar wij verlof hadden bleken de Nederlanders te moeten werken. Fille deed onze vistijd met een uurtje krimpen.

• op snoek in de polder

Aan de eerste plek aangekomen leken de snoeken helemaal los te gaan. Overal zag je jachten en de zeer kleine aasvisjes sprongen met honderden uit het water. Het was er een ware vreetpartij, maar ons sierlijk geviste kunstaas stond duidelijk niet op het menu. Er zat zo veel aasvis dat er soms zelfs eentje op onze dreggen prikte. Wegens het overaanbod besloot Frank om verder te rijden naar stekken met minder aasvis, in de hoop dat de groene rakkers nu wel voor onze hapjes kozen.
We bolden langs mooie puur Hollandse plaatjes en ergens in een dorpje werd halt gehouden. Snel was er actie voor Frank. Enkele wilde aanbeten volgden en een eerste rover kon geland worden. Niet veel later was er weer actie voor Frank en niet veel later nog eens. Frank viste met een eigenbouw jerkbait (hij had de keer ervoor ook veel actie gezien op jerkbaits). Ikzelf koos voor de onzekerheid en goochelde alles uit mijn doos om de snoekjes te verleiden. Van brede lepels, over traag geviste shads tot sierlijk zwemmende swimbaits, het heeft allemaal aan mijn speldje gehangen maar niets bracht uitkomst. Frank zijn jerkbaits is er eentje van het type glider met als super kenmerk dat hij enorm suspending is uitgelood waardoor hij zeer traag gevist kan worden zonder te zakken of te stijgen en dus ook lang stil kan hangen. Dit stilhangen was nu net de sleutel tot succes. Enkele uitslaande tikjes en dan enkele seconden laten zweven. Het was mooi om te zien dat elke aanbeet kwam op het moment dat zijn aasje stil hing.

• snoek kunstaas polder
  • visstekken polder

Ik besloot in mijn doos op zoek te gaan naar iets met eenzelfde actie en stuitte op een jerkbait van Rapala die ooit eens in een promotiezak zat. Ik kon deze met mijn licht Lamiglas hengeltje toch perfect werpen en vissen.  Korte tikjes vanuit de top en dan stoppen. Deze jerkbait zakte dan zeer traag wiebelend  naar de bodem maar was wel in staat de snoeken over de streep te trekken. De eerste aanbeten lieten niet lang op zich wachten en ook de eerste vissen voor mij werden gevangen.

• polder snoek

Even iets meer over het hengeltje waarover ik het had:

-          Het betreft een baitcaster van het merk Lamiglas. Reeks: Certified Pro. Lengte: 210 cm
-          Het werpgewicht op de hengel vermeld is maar 17 gram, toch gooi ik er probleemloos aasjes mee tot 50 gram.
-          Het is niet superstrak zoals de meeste jerkbaithengels, dit maakt het mogelijk om een zeer breed arsenaal aan kunstaas
            aan te bieden, lepels, shads, swimbaits, spinnerbaits en jerkbaits die niet te felle tikken nodig hebben behoren
            tot te mogelijkheden.
-          Door de zachtere actie en het lichte werpgewicht heb ik ook geniet van deze vaak kleinere poldersnoekjes.
-          Het hengeltje licht het best in de hand met een klein plat reeltje.
-          Door de 13 ogen op de blank die de lijn begeleiden heb je een perfectie kromming van de hengel.
-          Zoals jullie misschien al kunnen afleiden ben ik echt zot van dit pareltje wat ik buiten deze poldervissserij ook graag inzet tijdens het verticalen op snoekbaars. Een echte allrounder van topkwaliteit.

Genoeg over dit stokje, nu verder naar de orde van de dag.

Ik kon ondertussen ook wel wat aanbeten uitlokken, maar Frank zijn glider bracht toch meer animo in de keet. Doordat de watertjes vrij ondiep waren was alles mooi visueel te volgen. Soms waren het aanbeten die vol er over gingen met veel gespetter, soms kwamen de groenjasjes maar nieuwsgierig een kijkje nemen.

• kunstaas voor polder snoek

Ik besloot toch naar wat meer verfijning te zoeken in mijn doos. Vooral naar iets super suspending. Tot mijn grote verbazing botste ik op een lange slanke plug van Strike Pro. Een plug die ik ook eens gekregen heb bij de goodiebag van de Predatortour (ik ben niet echt een snoekvisser dus heb niet echt veel variatie, maar er zitten mooiere dingen in mijn doos dan ikzelf verwacht had). Ik gooide de plug uit en al snel viel me op dat ze gewoon ter plaatse bleef hangen. Als ik de plug binnen spinde maakte ze een mooi uitslaande en fel flankende beweging. Het nadeel was dat ze dan iets te diep naar beneden trok. Wanneer ik echter een paar felle tikjes gaf kon ik ze vissen als een hybride jerkbait. Korte uitslaande bewegingen werden afgewisseld door kantelende, flankende flitsen. Wanneer je na de felle tikjes ze liet zweven leek het wel een klein snoekje dat juist een aanval gedaan had en weer stil op de loer lag. Dit was het ‘manneke’ van de dag. We voelden direct aan dat er massa’s reactie kwam op deze plug. Vanaf dan gingen bij mij de poppen aan het dansen en werd duidelijk Frank zijn jerkbait overtroffen. Ik wist niet dat ook snoeken zo kieskeurig konden zijn.

• snoeken polder
  • polder snoeken
  • snoeken in de polder
  • polder kunstaas
  • op snoek vissen in de polder
  • in de polder op snoek vissen
  • snoek polder

De dag vorderde en Frank als polderkenner bracht ons naar vele verschillende watertjes. Het ene al wat breder als het andere en de helderheid was ook niet altijd hetzelfde. De polders die net ‘proper’ gemaakt werden sloegen we over want de vis zou even tijd nodig hebben om zich weer aan te passen.

• polder visstek

Het einde van de dag naderde stilaan. De schemer deed zijn intrede en na het genot van een fraaie zonsondergang kwamen we tegen het donker aan op de laatste plek. Een grachtje werd uitgevist, maar bleek veel te ondiep te zijn. De handdoek werd in de ring gegooid en we zetten koers richting de wagen. “Nog rap 1 keer werpen”: Zei Frank, Bingo: De laatste worp van de dag bracht verassend nog een mooi  70-er snoekje op het droge. Deze vergreep zich aan een Rapper van Spro.

• polder visstekken
  • vissen op poldersnoek
  • polder snoek kunstaas

Onderweg naar huis nog genoten van een flinke Hollandse friet (die toch wel lekker was) en dan richting huis gebold. Als ik terug blik op de dag kan ik gerust zeggen dat ik me reuze geamuseerd heb. Vele nieuwe ontdekkingen gedaan en genoten van al het spektakel. We hebben samen ongeveer  14 snoekjes gevangen . Er zaten geen echte grote tussen maar het spektakel maakte alles goed. Buiten de visjes op het droge hebben we nog zeker zoveel aanbeten en volgers gehad .

Het oog wil ook wat ;-)

• polder nijlpaard

Als laatste wil ik iets kwijt over de onderlijn die ik gebruikt heb. Vroeger viste ik altijd met 7-strand kabeltjes. Nu had ik eens gekozen voor kant en klare titanium kabeltjes te kopen. Ze bevielen me prima. Aan het begin van de dag aan de dyneema geknoopt en ’s avonds was het nog altijd piekfijn in orde. Het kabeltje is licht  en zit niet direct vol knikjes. Ook is het iets stijver waardoor je er perfect kleine jerkbaits mee kunt vissen zonder altijd je kabeltje om de dreggen te hebben.

• snoek onderlijn

Nu kruip ik nagenietend  tussen de lakens en terwijl ik nog smile van deze fijne ervaring blik ik al stiekem vooruit naar de volgende visdag.
Frank een dikke merci voor de fijne dag, moeten we zeker  nog eens doen !!!

Groeten Kim

Heb je nog een vraag over dit artikel?