VISVAKANTIE MIDDEN-ZWEDEN 2017

• Visvakantie Zweden

Sinds enkele weken rommelt het in mijn hobbykamer. Met grote regelmaat ben ik terug te vinden in mijn ‘viskelder’. Elk vrij moment gebruik ik om shads te riggen, haken te vervangen en onderlijnen te knutselen. Reels worden voorzien van verse draad en lagers worden gesmeerd. Alles moet perfect in orde zijn voor onze  jaarlijkse vistrip naar het hoge noorden. Begin juni vertrekken we immers weer naar Zweden om de groenjassen achter de schubben te zitten. Naarmate de vertrekdatum nadert, stijgt de spanning. Er wordt duchtig heen en weer gebeld met Jean-Luc , mijn vaste vismakker en reisgezel, om nog enkele praktische  dingen te regelen.  Na wat gedonder met de baas moet ik toch nog een voormiddagje werken, maar dan is het eindelijk zover. De wagen wordt tot de nok gevuld met visspullen en goedgemutst vangen we de reis richting Zweden aan. Tijdens de lange rit passeren alle mogelijke scenario’s de revue.  “Wat denk je Jean-Luc, gaan we ze vangen? Zal het misschien taai worden?...Zit er daar wel grote snoek?”. Na een lange rit ruilen we ‘s ochtends vroeg de grote weg voor een idyllische landweg richting viswater. We zijn beiden onder de indruk van het overweldigende Zweedse landschap en werkelijk het ene na het andere stuk wild passeert voor onze ogen. “Kijk daar, een ree… Daar een kraanvogel, en zie je die das daar lopen?”.

• in Zweden op visvakantie

Om 7 uur arriveren we aan de camping waar we een klein huisje gehuurd hebben. Gezien het vroege uur besluiten we eerst te voet de omgeving wat te verkennen. Het is hier werkelijk prachtig. We voelen ons beiden bevoorrecht dat we in dit schitterende decor een week lang mogen vissen! Rond de middag kunnen we dan eindelijk inchecken en tijd om uit te rusten hebben we helemaal niet. We zijn naar hier gekomen om te vissen! Dus snel de huurboot inladen, regenkledij uit de valies sjorren en dan als de bliksem het water op!
Net als we van de bootsteiger wegvaren, begint het te regenen dat het giet. Het water komt werkelijk met bakken uit de lucht. Na 5 minuten zijn we net een stel verzopen waterkippen. De wind waait ook strak over de lengte van het meer.  We besluiten al snel dat het misschien beter is om het meer deze eerste dag maar wat te verkennen en te kijken wat de beste technieken zijn om de Zweedse snoeken te verleiden. We hebben dit jaar dan ook voor een water gekozen dan wel een stukje buiten onze comfortzone ligt. Een langgerekt, tot wel 40m diep meer met zeer steil aflopende oevers en zeer weinig ondiepe platen. Ik open mijn kunstaasdoos en het eerste dat ik tegen kom is een grote swimbait.  Deze zal het vandaag moeten doen, en misschien heeft er wel een enkele snoek trek in deze stevige hap. Na amper 250 meter krijg ik een enorme klap op mijn hengel en een beetje verbouwereerd sla ik aan. Zo snel al? Veel tijd om te bekomen krijg ik niet want een stevige vis begint onmiddellijk draad van mijn reel te hossen. Na een gevecht van dik 5 minuten mag ik de eerste snoek van deze trip omarmen. Een schitterende vette snoek van 111cm mag met mij op de foto (of beter gezegd, ik met haar…).

• snoekvissen in Zweden

Over een goed begin gesproken! We zijn nog volop aan het nagenieten van deze mooie vangst als ik na 100 meter weer  een harde beuk op mijn hengel krijg. Deze vis is zo mogelijk nog sterker dan de vorige en duikt keer op keer weer de diepte in. Ze maakt nog enkele sprongen vlak bij de boot vooraleer ze zich overgeeft. Met 96cm alweer een beste vis.  Die eerste halve visdag vangen we in totaal 8 vissen, waaronder nog een mooie snoek van 93cm voor Jean-Luc . Met deze eerste dag is de toon gezet en kijken we al verlangend uit naar wat morgen ons zal brengen.

• snoekvissen Zweden
  • Zweden snoekvissen

Na een welverdiende nachtrust staan we rond 9 uur terug aan het water. Het weer is al wat vriendelijker dan gisteren en af en toe krijgen we zelfs een straaltje zon te zien.  Bij Jean-luc  gaat er een grote shad aan de speld en ik kies voor een middelgrote swimbait. Het plan is om naar de achterkant van het meer te trollen, strak tegen de steile rotswanden aan, om dan terug te driften  op de wind en interessante structuren uit te werpen. Tijdens het trollen vangen we een reeks mooie, sterke vissen met als grootste vis een slanke 103cm.

• snoek kunstaas Zweden

Het voordeel van dit trollend vissen is dat we vrij snel een goede indruk krijgen van waar we de vissen mogen verwachten om zo de volgende dagen gerichter deze stekken te kunnen bevissen. Ons plan is immers om werpend aan de slag te gaan met jerkbaits en shads  (Later tijdens de trip ondervinden we echter telkens opnieuw dat het met dit bootje en deze motor bijna onbegonnen werk is om secuur drifts te maken over hotspots. De wind die steeds schuin op de lengte-as van het meer blaast, helpt natuurlijk ook al niet). Aan de zuidkant van het meer aangekomen begint onze motor vreemde geluiden te maken en geeft  enige tijd later helemaal de geest. Dit stukje antiek mag definitief met  pensioen vrezen we. Gelukkig ligt er een stel spanen in de boot.  Dat wordt dus roeien.  Na ongeveer 5 slagen breekt de beugel van de linker roeispaan dan ook nog eens af. Oh joy! Na 3 uur peddelen en zwoegen komen we aan op de camping. Gelukkig heeft de campingeigenaar nog een stuk antiek op overschot en kunnen we terug knallen! Het is ondertussen al avond en we besluiten eerst maar een stukje te eten om onze reserves weer wat aan te vullen na deze toch wel sportieve prestatie. Zo komen we meteen tot één van de grote voordelen van het vissen in Scandinavië. Het wordt er in de zomer  namelijk pas zeer laat echt donker, waardoor je lekker kan doorvissen tot  ’s avonds laat. Tijdens onze eerste avondsessie mogen we nog enkele knappe vissen aan de tand voelen, waaronder een beauty van 104cm die een blauwe wolfcreekshad niet kon weerstaan (topshad!).

• in Zweden op snoek vissen

De derde visdag breekt aan en we denken de code gekraakt te hebben. De snoek ligt boven rotsachtige structuren op 3 à 5m diepte. Als we na 3 uur vissen nog geen beet gehad hebben, besluiten we deze theorie over boord te gooien en gaan een stuk dieper vissen op iets minder steile stukken talud. Met zware loodkoppen presenteren we grote shads nét boven de bodem op ruim 10m diepte. Onze aanpak blijkt te werken en met enige moeite vangen we een 6-tal vissen en missen we nog een reeks aanbeten. De grote vissen geven vandaag echter niet thuis.

• Snoeken in Zweden

De 4de visdag vangen we aan zoals we gisteren gevist hebben, en dat levert ons een reeks aardige snoeken op.  Aan de onderkant van een talud tussen 8 en 12 meter vang ik een snoek die werkelijk geen weerstand biedt, tót hij aan de boot is. Dan begint de vis als een wilde te keer te gaan. Hij springt enkele malen hoog uit het water en vecht voor wat ie waard is. Na een hevige strijd ligt hij uitgeteld naast de boot en kan ik hem met de kieuwgreep landen.  Deze snoek gaat echter niet akkoord en gaat nog één keer woest tekeer met als gevolg een mooie piercing in mijn wijsvinger. Gelukkig kan ik op Jean-Luc rekenen. Hij knipt vliegensvlug de stinger over.  De haak is volledig door mijn vinger gegaan en zo  kunnen we de weerhaak afknippen.  Zonder veel erg kan ik doorvissen. De hemel is ondertussen weer dichtgetrokken en we vermoeden dat de snoek weer wat hoger tegen de taluds aan is gaan liggen. We besluiten terug een stukje te trollen langs een mooie rotspartij. Op de dieptemeter zien we een mooie bult verschijnen. Het is een massieve rotsblok, die onder water een stuk doorloopt. Bovenop de bult zien we op het scherm van de visvinder een typische banaan liggen.” Daar ligt een mooie vis “ zeg ik nog tegen Jean-Luc, en seconden later volgt er een knal op zijn hengel, die we zelfs kunnen horen! Tzingg! Alweer een episch gevecht volgt. Wat zijn deze Zweedse snoeken sterk, niet normaal man! Even later staat Jean-Luc te stralen met een mooie slanke vis van net geen meter in zijn klauwen.

• Trollen op snoek in Zweden

De volgende dag begint zonnig maar al snel wordt de zon gesluierd door hoge wolken.  Er is een koufront in aantocht en het lijkt erop dat de snoek hier op reageert door weer dieper te gaan liggen. We krijgen vandaag  nog wel snoeken gevangen , maar dan enkel zeer diep. De grote snoeken houden helemaal hun kaken op elkaar. De gemiddelde grootte van de vissen ligt vandaag een stuk lager. We vangen slechts één vis van 85cm, de rest is kleiner. Ook de aanbeten worden een stuk minder spectaculair. Zoals ze de eerste dagen snoeihard en doortastend waren, zo krijgen we nu veel zeer voorzichtige aanbeten en tikken op ons kunstaas.  Naarmate de dag vordert valt de beet helemaal weg.  We besluiten vandaag dan maar wat vroeger te stoppen met vissen.  Aangekomen aan ons huisje, steken we de barbecue aan en maken er een gezellige avond van. Ook dat hoort erbij, nietwaar? Onder het genot van een stevige pint, bespreken we de aanpak voor morgen. We zijn het er snel  over eens dat het morgen wel eens taai zou kunnen worden.

• snoek trollen Zweden

Ons vermoeden wordt bevestigd, want we moeten op deze druilerige en grijze dag  hard ons best doen om nog een visje te vangen. Gisteren kroop de vis weer stilaan naar de diepte, vandaag lijken ze wel helemaal verdwenen. Wat we ook proberen, niets lijkt de snoeken te kunnen prikkelen. In de voormiddag vangt Jean-Luc een enkele verdwaalde baars maar voor de rest krijgen we geen actie.

• Roofvissen in Zweden

Het is pas in de late namiddag, als de hemel weer wat opklaart, dat de snoek terug enige activiteit vertoont. Ik mag vandaag slechts één visje vangen. Jean-Luc sluit de dag af met een mooie kogelronde vis van 93cm.

• snoeken vangen Zweden

De laatste visdag is alweer aangebroken.  God wat vliegt de tijd toch snel als je het naar je zin hebt…. We gaan er nog eens een flinke lap op geven, zeggen we tegen elkaar voordat we de boot instappen. Wat zou het mooi zijn als we deze laatste dag nog kunnen afronden met elk een vette metersnoek. Het weer is helemaal opgeklaard en de wind is naar het zuiden gedraaid. Dat sterkt ons vermoeden dat de snoek weer wat hogerop is komen liggen. We besluiten vandaag de diepe ingang van een baai uit te kammen. Hier moet toch een grote vis op de loer liggen… We zijn nog niet zo heel lang aan het vissen als mijn shad plots onderschept wordt door een vis. Ik voel slechts een minieme tik, maar de vis komt geen centimeter mee. Enkele seconden later begint de vis met logge slagen te bonken en dan… niets meer. De spanning valt van de lijn en ik blijf beteuterd achter. Ik heb deze week al heel wat mooie vissen mogen vangen, maar dit doet toch even pijn. Jean-Luc probeert me nog te troosten met “och, dat was geen meter…”, maar op zo’n moment zou je liever je pet opvreten natuurlijk. Even is mijn drive wat bekoeld en zit ik te klooien met mijn onderlijn. We dobberen wat doelloos rond op het water. Jean-Luc zwiert ondertussen zijn shad naar een grote rots aan de oever. Heel traag draait hij de shad tot aan de boot en kijkt op het scherm van onze dieptemeter. Plots roept hij “kijk, kijk dan…” Een grote zwarte vlek volgt zijn shad. De vlek wordt een brede streep op onze sonar. De snoek moet nu dus vlak onder onze boot zitten en Jean-luc  laat de shad stil hangen op een meter of 3 onder de boot. BAM! Wat een knaller van een aanbeet! De snoek spurt onmiddellijk de diepte in en gaat stevig in de touwen hangen. Na enkele minuten is de strijd gestreden en mag een terecht fiere  Jean-Luc op de foto met een Zweedse bak van 99cm.

• metersnoeken Zweden

We ronden de dag af met nog enkele kleinere vissen.

• kunstaas snoek Zweden

Dat we deze laatste dag geen  metervissen  gescoord hebben vinden we uiteindelijk niet meer zo heel erg. We kunnen immers terugkijken op een schitterende week vol mooie momenten, kameraadschap en prachtige vissen. En dat allemaal in dit wondermooie landschap. Reken maar dat we volgend jaar terug komen!

P.s. Nog eens een dikke merci aan Jean-Luc voor het fijne gezelschap.

• zonsondergang Zweden

Groeten,

Wil je me nog iets vragen in verband met dit artikel?