Viva La Mexico!

• Frans Oomen Tim Teughels

Het is oktober 2017 als ik in de winkel met vismaat Tim Teughels het plan op pak om weer eens een trip naar de tropen te doen.

Na de Malediven in 2016 had iedereen de smaak flink te pakken maar omdat een deel van ons clubje weer naar Alaska zou gaan bleven wij met zijn tweeën over. “Zie je het zitten om samen op pad te gaan Tim?” “Tuurlijk maar waar naar toe?” Tim zat er zelf ook al aan te denken om wat te gaan regelen dus dat kwam mooi uit.

Een tijdje daarvoor waren mij wat Facebook berichten van Georges Debruyker opgevallen. Georges is een Belg van afkomst en woont met zijn vouw Blanca in het zuidwesten van Mexico alwaar ze een accommodatie runnen die ze all in verhuren aan gasten. Hun stekkie, genaamd Casa Blanquis, is gericht op de komst van vissers. Ik was al enkele verslagen tegengekomen op het internet van een paar die ik ken en allen waren ze lovend over deze bestemming en de service van George en Blanca. Een berichtje naar Georges en ik kreeg de informatie die ik wilde. Tim was ook snel overtuigd! We boekten een 10 daags verblijf bij Georges en Blanca bestaande uit 2 dagen kayak vissen en 6 dagen met de boot op open zee.

Georges beschikt over 2 zeekayaks en een gemotoriseerde kano in de lagune van Manialtepec en op open zee werkt hij samen met schipper Levi van Surf and Fishing Charters. Het doel was het vissen in de lagune op onder andere Mangrove Snappers en Snook en op open zee wilden we kans maken op Jack Crevalle, Cubera Snappers en Roosterfish.

In de periode tussen boeken en vertrek had ik uitvoerig contact met Georges en het viel me op dat Georges het vooral heel relaxed aanpakt in Mexico maar toch als visser nog altijd erg gedreven is. Het drukke bestaan in België heeft hij opgegeven om samen met zijn vrouw te genieten in haar thuisland. Chillen en vissen dus, dat is goed vol te houden! Georges en Blanca kunnen logies bieden aan 2 tot 4 man. Daarmee blijft het lekker kleinschalig en kunnen ze hun gasten de maximale service bieden. Voor de toekomst staan er nog uitbreidingen op de planning.

De 18e mei zouden we vertrekken en na een voorspoedige reis met Aeromexico van Amsterdam naar Mexico Stad en van daar door met een inlandse vlucht naar Huatuculo konden we Georges eindelijk de hand schudden op de luchthaven waar hij ons op kwam pikken.

We voelden ons direct thuis in Casa Blanquis. Voor ons vissers komt vissen op plaats 1, 2, 3 en 4 maar het is natuurlijk altijd fijn om in een luxe omgeving te verblijven. Een overdekt terras, zwembad, airco op de slaapkamers en verder was het all-in qua eten en drinken. Relaxed dus.

s’Avonds visten we nog een paar uurtjes voor hoog water op het strand nabij het huis alwaar Tim een paar mooie visjes wist te vangen. Onder andere een Giant Hawkfish en een kleinere Snapper. Allemaal op een Chebrushka rig met een Bubbling shaker van Reins er op. Grijs had de voorkeur.

• Beach

DAG 1 en 2

De eerste dagen zouden in het teken staan van vissen in de lagune van Manialtepec. Georges heeft hier een gemotoriseerde kano liggen en 2 kayaks. De kayaks kunnen met behulp van de gemotoriseerde kano verder weg de lagune in getrokken worden zodat je kilometers ver van de bewoonde wereld kan vissen.

De lagune is omgeven door mangrove bossen. De natuur is hier werkelijk schitterend. De lagune vult zich met regenwater vanuit de bergen en als er voldoende water in staat breekt deze door naar zee. Dát is het moment dat je voor de lagune monding veel vis mag verwachten. Helaas was tijdens ons verblijf de regenperiode pas net begonnen en viel er niet genoeg regen voor het moment.

Tim en ik visten elk in een kayak en Georges viste samen met vismaat Ruben uit de kano. Plaats waar het allemaal zou gaan gebeuren is een rivier monding in de lagune nabij de kustlijn. We vissen daar licht. Ik heb het even met de vliegenhengel geprobeerd maar de hoeveelheid riet maakt het niet gemakkelijk. ‘t Was overigens wel te doen maar we bevonden ons in een smal riviertje omgeven door riet. Georges en Ruben proberen het met verse garnalen die deze ochtend gevangen zijn voor ons. Tim pakt uit met een mini pilkertje. Dat werkt echt goed en menig kleine Pargo (een soort snapper) was de pineut. Dergelijke visjes zijn prima te vangen met licht materiaal maar als je er een aan krijgt van 1,5 kg dan heb je topsport. Tim mocht dit ervaren en werd met kayak en al los het riet in getrokken. Zijn lichte spinhengel stond net zo krom als bij een flinke snoek. Naast allerhande Snappers vang je er ook Snook (hier Robalo genoemd), kleine meervalletjes (opgepast voor de stekels) en nog heelveel waar we de naam niet van kennen.

Georges en Ruben vissen normaal veel met kleine poppers zoals we die voor de roofblei gebruiken aan lichte spinhengels Kleine pluggen werken ook. Dropshotten bijvoorbeeld moet hier goed werken. Ik had er een levende garnaal aan gedaan en ving er direct een kleinere Pargo mee. Er is nog wel wat uit te vinden hier over het gedrag van de grotere vissen. Waar zijn ze te vinden? Welke (kunst)aassoorten werken het best en in welke tijd van het jaar? Hier is nog veel te ontdekken. Eens de lagune open gebroken is komen ook de grotere vissen naar binnen.

Zowel aan het begin van de lagune waar je opstapt als aan de zee zijn leuke plekjes om even te pauzeren en bij te komen van de warmte. Op beide plaatsen kan je in een koel drankje nuttigen en wat eten op een terras. Lokale kost. Lekker en voedzaam, weggespoeld met een Corona.

De avond na het kayaken vissen we nog eens vanaf het strand en weet Tim toch weer wat Snappers en een Giant Hawkfish te vangen.

Op de tweede dag vissen we zowel achterin als voorin de lagune. Wederom met garnalen en baarspilkertjes. Ondertussen slaan de golven al af en toe over de kustlijn heen en de hoop is dat deze door gaat breken. Op dat moment is het goed vissen rondom de mondingen. Weer vangen we de nodige kleine vissen. Er is onweer op komst en in de regen die heel aangenaam is varen we terug. Het valt er even flink uit en er zit een klap onweer bij. Als deze gedaan is vissen we nog wat bij de opstapplaats. Daar recht tegenover vangen we nog enkele kleine Pargo’s en krijg ik een paar harde beten. Het blijkt een Snook te zijn van een mooi formaat. Tim weet deze er uit te meppen met zijn pilkertje.

We stoppen op tijd om ons klaar te maken voor de eerste bootvisdag.

• Snapper
  • trees
  • kayak
  • snapper
  • giant kawkfish
  • tim teughels
  • closeup
  • de innerlijke mens

DAG 3 BOOTVISSEN

Bootvissen

De volgende dagen zouden in het teken staan van het vissen met de boot. We spreken af in de haven rond 6:00 in de ochtend om de productieve ochtend maximaal te benutten.

Als eerste willen we wat gaan jiggen. Veel wordt dat niet gedaan ter plaatse maar het is een ongelofelijk effectieve manier van vissen. Je pakt eigenlijk alle waterlagen mee dus van bodem tot net onder het oppervlak. En dan vang je veel verschillende soorten zo als al snel blijkt. Zowel Tim als ik hebben op de eerste keer dat we een pilker droppen direct beet. Tim lost de zijne en ik vang een mooie Yellowfin tonijn. Niet veel later pakt Tim een Almaco Jack. Schitterende vissen en heel sterk voor hun formaat. Tim vist met een 500gr Evictor van Fishkix en ik met een 250gr Objector S van het zelfde merk. Beide staan voortdurend krom op mooie sterke vissen zoals tonijn soorten en met name de Almaco's. Een beetje snel geviste pilkers hebben ze graag. De pilkers die we mee hebben zijn uit de winkel van rond de 100 gram. Voor de pilker zetten we een leader van 105LB Neo Fluor carbon.

We vangen er zo een hele reeks op de juiste stekken. Kapitein Levi heeft veel waypoints in de GPS staan en laat de boot prefect over de structuren driften. Nabij een boei waar ooit een net aan gezeten heeft zien we wat Dorado’s jagen. Dit is de snelst groeiende vis ter wereld en heeft altijd honger. Met een klein snel gevist kunstaas pak je ze gemakkelijk. Ik los er een op een Yo-zuri pencil en Tim vangt een mooie op een popper. Ze zijn vaak te vinden in de buurt van drijvende objecten.

We gaan vervolgens popperen op een stek genaamd Rocca Blanca, de witte rots dus. Tim lost er een hele mooie Cubera snapper. Deze jongens vechten echt smerig en zijn maar moeilijk te houden. Dat zouden we nog vaker ervaren deze week.

De 2e dag op zee besluiten we de andere kant op te varen. Op een van de stekken waar het goed pilkeren is pak ik direct een mooie Almaco. Verder blijft het rustig. We spenderen een groot deel van de dag op jacht naar Yellowfin tonijn. Op open zee, ver uit de kust treffen we wel dolfijnen aan waar ze vaak bij in de buurt te vinden zijn maar helaas kwam er geen enkele omhoog. Op de dieptemeter zagen we ze wel. We besloten wat eerder te stopen en een dag later langer door te gaan. Kapitein Levi is daar super flexibel in.

Speedjiggen en poppervissen

Dag 3 op de boot zou er een worden waarop ik eens met speedjigs aan de slag zou gaan. Voor mij de eerste keer met zo’n zwaar geweld op pad. Pilkers van 200 tot 300 gram met een lengte van wel 25cm.  Tim zou met zijn gewone jig hengel aan de slag gaan en ik probeerde het eens op snelheid. Snel is het zeker want die pilkers gaan met een rotgang naar beneden. En weer even snel omhoog. Het is zaak om in cadans met een molen met relatief trage overbrenging de pilker omhoog te jiggen waarbij deze uitslaat naar links en rechts. Een soort verticale “walk the dog” actie eigenlijk.

Op de eerste keer dat ik de pilker drop begin ik direct te jiggen vanaf de bodem. Al na een meter of 10 wordt de pilker bruut gepakt. Heel bruut zelfs. De vis, een Cubera Snapper rost direct naar beneden en weet een van de spelonken in te duiken. Met een dicht gedraaide slip kan ik niks anders doen dan afwachten tot het mis gaat en na een paar tellen is het over. 80 lb Momoi Jigline in een klap doormidden.

Tim vangt ondertussen zijn eerste vissen en ik knoop er een nieuwe leader aan. Voorzien van een nieuwe speedjig laat ik het zaakje weer zakken. De volgende krijgt geen millimeter lijn denk ik nog.

Niet dus. Ook deze keer wordt de pilker weer gepakt. Het voelt aanvankelijk als een kleintje die meekomt maar na de vis een meter of 10 om hoog gepompt te hebben besluit deze dat het mooi geweest is en rost ook deze Cubera vol gas naar beneden. Stoppen door met mijn hand de spoel van de Shimano Spheros 8000SW af te klemmen lukt maar helaas breekt de 7/0 haak van de pilker in de bocht. GRRRR! Het zit niet mee.

Tim heeft er een Cutbait van Savagear aan gehangen. Deze shad met een loodkop van meet dan 400 gram is eigenlijk voor Heilbot in Noorwegen bedoeld. Het water is hier ongeveer 30 graden warmer dan in Noorwegen maar evengoed zag een Mulletsnapper wel iets smakelijks in de Koolvis imitatie. Een knal oranje vis van een kilo of 10 komt boven.

In de buurt van een boei zien we massa’s Dorado’s jagen. Deze schitterende vissen zwemmen in scholen en zijn vaak te vinden bij drijvende voorwerpen zoals boeien, wrakhout en in het water geraakte bomen. Ze pakken alles. Poppers, stickbaits, werpilkers, pluggen enz., alles pakken ze. Dekselse vissen want ze ontkomen gemakkelijk en springen veel tijdens de dril. Voorzichtig drillen en de hengel laag houden. Tim vangt beduidend meer dan ik. We krijgen even veel beten maar Tim vist met een lichtere hengel dan ik en dat maakt dat ze minder makkelijk los komen.

We besluiten vervolgens een stek genaamd Rocca Blanca aan te doen. Een gedroomde stek voor Cubera snappers. Hier vissen we met poppers strak tegen de rotsen aan. Het is een grillige bedoeling. De boot deint op de golven en wij smijten onze grote poppers in het schuim van deze klotsbak. Er klapt er al snel eentje op bij Tim. De snapper komt helemaal los uit het water. Tim kan hem maar met moeite houden en luttele tellen later weet deze smerig vechtende vis zich van de haak te ontdoen. Zo’n Cubera vecht als geen enkele andere vis die ik tot nu toe gehaakt heb.

We doen meerdere rotsen aan om uit te werpen maar meer dan een volger van een mooie Cubera krijg ik niet. Wel weten we beide nog een Jack Crevalle te vangen. Tim op een kleine popper en ik op een flapper, een kunstaasje dat met veel gespetter snel aan de oppervlakte gevist wordt. Daar blijven ze maar moeilijk van af.

Op het einde van de middag besluiten we een stuk van de branding uit te gooien in de hoop op een Roosterfish. Het is zaak zo ver mogelijk richting het strand te werpen en je kunstaas zo snel mogelijk binnen te vissen. Er zitten een paar Roosters op een stuk dat Georges goed kent en een enkele keer missen we een beet.  We vissen met de flapper en met de sharky, een kunstaasje dat Georges zelf maakt. We krijgen een paar volgers maar slechts een kleine Rooster weet ik te haken. Deze vissen zijn razend snel en springen veelvuldig tijdens de dril. Als de vis langszij komt kan Levi de leader pakken. De Rooster springt nog een keer en de haak lost. Shit!!!

Met nog wat actie van Jack Crevalles en een enkele Needlefish sluiten we de dag af.

• yellowfin tuna
  • almaco
  • almaco jack
  • mahi mahi
  • boat

DAG 4 en 5

We gaan op de 4e dag naar twee stekken die Rooster beach en Pargo land noemen. Onderweg stoppen we eerst nog eens op een stek die al eerder die week een mooie Almaco op geleverd heeft. Helaas zonder resultaat van zowel de gewone, als de speedjigs. Op naar Pargo land.

Dit is een rots net onder het oppervlak omgeven door diep water. Het stinkt hier naar vis maar buiten een gemiste Barracuda en wat volgers van Jacks zien we niet veel. We doen deze stek 2 keer aan maar helaas zonder resultaat. Ook Rooster beach geeft nog niet wat het zou moeten zijn. We zijn nog iets te vroeg voor de Roosters. Deze zitten nog op grote diepte momenteel. Als deze stekken produceren kan je er een hele dag vissen maar op dit moment is het nog te vroeg. We besluiten eerder te stoppen en de volgende dag langer door te gaan op de gekende stekken.

De volgende dag begint weer op de eerder producerende stekken. En ook hier weer haak ik direct weer een grote Cubera. Ik had eigenlijk gehoopt een iets kleinere te haken want tegen deze ben ik wederom kansloos. Deze vissen zijn niet te stoppen met de molen die ik gebruik. Dat moet anders.

We vangen nog wat mooie vissen zoals Almaco’s, Bonito’s, Jacks en een Trompetvis. Het is wel duidelijk dat we hier in de vis zitten dus we blijven hier wat op de gekende stekken rond vissen.

Met grote en kleine poppers komen er nog de nodige Dorado’s uit.

• lures
  • rod bent
  • tim teughels
  • mahi mahi

DAG 6

Deze dag verloopt hetzelfde als voorgaande dagen, echter we besluiten in de loop van de dag Rocca Blanca nog eens goed uit te werpen met grote poppers op Cubera’s. Al vrij snel krijg ik 2 missers op mijn popper. Als we de rots een keer helemaal rond gevaren zijn knalt er eentje op. Geen grote maar het is er een. Levi zet de motor in gang om de vis van de rotsen weg te trekken. Na een paar keer heftig bonken lost de vis. GRRRR! Onze naam staat er niet op lijkt het wel!

We gaan een stukje verder en net als er een strook van de branding uit willen werpen ziet schipper Levi een hoop fregatvogels duiken. “Quick, big school of Jacks, small popper”, roept hij. Wat er dan gebeurd is een van de meest waanzinnige visserijen die ik mee gemaakt heb. Met de boot knalt Levi’s zo hard hij kan op de vogels af en zodra deze stopt moeten we zo snel we kunnen werpen richting de duikende vogels en dan het kunstaas binnen racen. Tim met een popper en ik met mijn Flapper. Echt elke worp is het meerdere keren raak met aanbeten. Zodra er eentje hangt moet de andere zorgen dat hij ook snel een vis vast heeft want de school verplaatst zich razend snel in deze “feeding frenzy”.

We landen ieders de nodige Jacks. Als ze geland zijn schuiven we weer heel snel op naar de volgende. Overal zien we vogels duiken, vissen die aasvis van het oppervlak pakken en het water is een kolkende massa van jagende Jacks. Helemaal te gek!

Als de middag er opzit gaan we terug naar de haven. Levi spot nog een Zeilvis. “Big sailfish, small popper!”. Helaas deze Zeilvis besluit ook dat het mooi is geweest voor vandaag. Was wel leuk geweest natuurlijk.

• bonito
  • almaco jack
  • lures
  • trevally frans oomen
  • rocks
  • needlefish
  • rock

LAATSTE DAG

De laatste dag besluiten we nog een keer op groot te gaan vissen. Ik heb me voorgenomen om met een zwaardere molen te gaan speedjiggen. De saltiga die op mijn popperhengel staat moet het qua slipkracht toch kunnen. Echter is dit een snelle molen en speedjiggen doe je best met een traag model. Het gaat maar het is veel vermoeiender. De pilker komt maar moeilijk in cadans en dat is echt cruciaal. Op een kleine Bonito na is het kalm

De gaan wat popperen boven een ondieper rif in de hoop daar een Cubera wakker te maken. Dat lukt niet echt maar op een bepaald moment schreeuwt Levi: “big school of Dorado’s”. Direct pakken we onze lichtere stokken en beginnen te gooien. Onder de Dorado’s zitten een groep Geelvin tonijnen en al snel haken we de eerste op de popper en de flapper. Ook weet zich er een aan een grotere stickbait te vergrijpen. Deze tonijnen van een kilo of 5 vechten gruwelijk goed en ze blijven zwemmen. Eenmaal aan boord schudden ze je helemaal door elkaar.

Tot besluit gooien we nog een stuk van de branding uit waarbij Tim op zijn grootste pencil een mooie Jack weet te vangen.

Qua visserij hebben we niet de beste periode getroffen maar toch hebben we eigenlijk gewoon goed gevangen. De Roosters moeten wachten tot 2020 want dan gaan Tim en ik weer, dan wel in het najaar. Ook op die Cubera Snappers wordt dan revanche genomen want ik laat die zomaar niet ontkomen. Tegen dan zijn we goed voorbereid. Op het moment dat ik dit schrijf zijn de lagunes net open gebroken en kunnen de Roosters elk moment onder de kust komen. Het wachten is op een bericht van Georges.

Wat wij aan materiaal mee genomen hebben:

• Zware zeespinhengel of lichte popperstok om klein oppervlakte kunstaas te werpen op Dorado's en Jack Crevalles. Deze gebruiken we ook op het strand
  • Zware popperhengel voor Cubera Snappers. Moet 125 grams poppers weg kunnen zetten en met veel splash binnen kunnen vissen
  • Pilker hengel (bv Fishkix objector S1) van 250 gram voor kleinere Tonijn, Almaco Jacks en Grouper soorten (De zwaardere Objector S1 voldeed ook)
  • Lichtere popperhengel voor Jack Crevalle
  • Speedjig hengel (Optioneel want het moet je wel liggen, dit is heel zwaar vissen!)

Op elke hengel een bijpassende molen. Houdt er rekening mee dat de zware popper hengel en de speedjig hengels om een molen vragen met een zeer zwaar in te stellen slip. Mijn molen kwam met 11kg opgegeven trekkracht flink te kort om te jiggen. Die eerste run van een Cubera moet je kunnen stoppen. Popermolens mogen snel zijn, jigging molens liever traag omdat je anders je jig niet in cadans binnen kan vissen.

Op alle hengels hebben we gebruik gemaakt van Momoi jigline in verschillende diktes. Houdt rekening met ongeveer PE6 voor het speedjiggen en PE8 zwaar popperen. Voor de overige visserijen kan het lichter maar onderschat het zeker niet.

Leaders maken we van Momoi Neo 105LB fluor carbon of Momoi diamond 150LB nylon voor het zware werk. Op het strand en in de lagune gebruiken we lichte. Houdt er wel rekening mee dat veel vissen tandjes hebben

Aan kunstaas gebruikten we een variatie aan grote en kleine poppers, pencils, stickbaits en ander oppervlakte kunstaas. De pilkers die we gebruiken zijn die, die ook veel in Noorwegen op zee gebruikt worden. De maanvormige zeebaars pilkers, die van Team Norway, en de knife jigs uit de winkel voldeden perfect. We visten ze meest met assist haken. Neem die ook wat reserve mee. Je verspeelt weinig maar je weet maar nooit.

Speedjig gebruikte ik van 150 tot 350 gram. Deze worden ook voorzien van een zware sterke assist haak. Let er op dat die niet breekt zoals in mijn geval.

Voor overige zaken als de reis er naar toe en wat je nog aan klein materiaal, kleding ect moet meepakken moet je mij of Georges maar eens contacteren.

• last day

TOT BESLUIT

Al met al hebben we 10 fantastische dagen gehad bij Georges en Blanca in Casa Blanquis. We hebben genoten van de gastvrijheid. Met de visserij zoals wij die ervaren hebben is het in Casa Blanquis goed bijkomen na een zware warme dag op zee of in de kayak. Culinair, niet geheel onbelangrijk, was het ook helemaal af. Als je van traditioneel Mexicaans eten houdt (pittige sauzen worden apart geserveerd) dan zit je goed. En na het eten is het lekker relaxen op de lounge zetels aan de rand van het zwembad. Wat wil een mens nog meer na een zware visdag?

Kijk maar even op de site van Casa Blanquis en overtuig jezelf! Georges en Blanca updaten de site voortdurend en houden een interessante blog bij waar je de vangsten en ontwikkelingen aan de accommodatie kan volgen. Georges en Casa Blanquis zijn ook te volgen op facebook. Op al deze plaatsen kun je ook terecht met vragen over Casa Blanquis en het vissen in de omgeving. Voor vragen kun je mij ook altijd contacteren!

Van onze trip staan op het Youtube kanaal van Casa Blanquis enkele filmpjes:

Wil je me nog iets vragen in verband met dit artikel?